Nekromancja w fantastyce czyli drugie życie truposzy

Nekromancja w fantastyce czyli drugie życie truposzy

Nekromancja w fantastyce czyli drugie życie truposzy

Nekromancja w fantastyce czyli drugie życie truposzy. Tylko szaleniec decydowałby się na próbę ożywienia zmarłego człowieka. Z perspektywy życia doczesnego nie powinniśmy mieć wątpliwości, że śmierć jest czymś ostatecznym i nieodwracalnym. Na przełomie wieków jednak ludzie rozmyślali nad wieloma formami przywracania zmarłych do świata żywych, a także stało się to częstym motywem w fantastyce. Posłużymy się tutaj przykładem nekromancji, jaka występuje w grach wideo z serii Gothic oraz Heroes of Might & Magic III.

Xardas i jego czarne sztuczki magiczne

W serii gier Gothic z nekromancją mamy do czynienia na kilku etapach gry. Między innymi główny bohater musi pokonać ożywionego strażnika krypty, a także może zawędrować do tzw. wieży mgieł, gdzie czeka go niemiłe spotkanie ze szkieletem maga. Jak wygląda nekromancja w tym świecie? Niestety podczas rozgrywki nie mamy okazji obserwować rytuału ożywienia zmarłego. Wiemy jednak, że taki ożywiony zmarły staje się bezmyślną agresywną kukłą, która jest pozbawiona swojej dawnej osobowości.

Można jednak przyzwać nieumarłe sługi za pomocą magii. Najprawdopodobniej przywołujemy je prosto z wymiaru mrocznego boga, Beliara. Jeśli tak, to znaczy, że ten rodzaj nekromancji jest bardzo bliski demonologii, a taka również w Gothicu występuje. Nekromanci z tego uniwersum znają również czary ofensywne, które charakteryzują się „zabawą ze śmiercią”, takie jak krzyk umarłych.

Więcej o tej sztuce dowiadujemy się, gdy poznajemy nekromantę Xardasa. On także pomaga antagoniście w szkoleniu magicznym, w efekcie czego bohater zostaje nekromantą.

Nekromancja w Heroes of Might and Magic III

W grze Heroes of Might and Magic III możemy poznać dwie klasy bohaterów, które są w stanie ożywiać zmarłych. Mowa tutaj o rycerzach śmierci i nekromantach, pochodzących z krainy Deyja. Na czym polega ta umiejętność? Tym razem nie chodzi o przywoływanie zmarłych z jakiegoś tajemniczego wymiaru, ale o ożywianie istot poległych w walce. Mogą one przybrać postać żywych szkieletów lub innego rodzaju zjaw. Ich cechą charakterystyczną jest odporność na niektóre negatywne aury, który dotykają żywe istoty. Takiego ożywionego umarlaka nie można na przykład rzucić klątwy ani go zahipnotyzować. Ten medal ma też swoją drugą stronę. Jeśli sami mamy w armii nieumarłych, to nie możemy ich pobłogosławić ani wskrzesić.

Wskrzeszanie – HOMM3 vs Gothic

Wskrzeszenie w tym wypadku nie oznacza nekromancji. Chodzi tu o sytuację, gdy wskrzeszona osoba/istota wraca do życia w takiej samej formie, w jakiej istniała wcześniej, ze wszystkimi swoimi cechami fizycznymi i umysłowymi. Jest to możliwe w świecie Might and Magic, zaś w Gothicu już nie.

Jedynymi ożywionymi jednostkami, które wyłamują się z tradycyjnego schematu nekromancji, są duchy w zapomnianej krainie budowniczych. Zachowują one swój wygląd oraz zdolności umysłowe, choć nie należą już więcej do ludzkiego świata. Warto też wspomnieć, o nieumarłych kapłanach, zamkniętych w świątyni Śniącego. Chociaż ich wygląd przypomina „gnijącą mumię”, to zdają się być zdolni do prowadzenia rozmowy z głównym bohaterem. Być może jest to możliwe dzięki magii potężnego demona, który ich tam uwięził.