Śniący – Starożytny demon, który narobił zamieszania

Śniący – Starożytny demon, który narobił zamieszania

Śniący – Starożytny demon, który narobił zamieszania

Śniący (inaczej Krushak) – Starożytny demon, który narobił zamieszania. Marny los tego, co praktykuje demonologię w rzeczywistym świecie, ale demonom wymyślonym na potrzeby fantastyki możemy się przyjrzeć. Jednym z nich jest Śniący, który stał się nieodłącznym elementem fabuły pierwszej gry z serii Gothic. Co jest w nim takiego niezwykłego?

Śniący – początki

Główny bohater gry Gothic musi stawić czoło temu demonowi, ale sam Śniący nie przybył do świata ludzi tylko po to, żeby krzyżować plany protagoniści. Tak naprawdę przywołano go ok. 1000 lat wcześniej, a dokonali tego orkowi szamani, kiedy ich klan toczył wojnę z innym. Aby uzyskać przewagę nad swoimi wrogami postanowili sprzymierzyć się z siłami ciemności, a to odwróciło się przeciwko nim. Gdy śniący pomógł im pokonać wrogi klan, sam stał się dla orków zagrożeniem. Gdy wybudowali dla niego świątynię, on przemienił budowniczych oraz kapłanów w ożywieńców, którzy pozostali w świątyni na wieki.

Kim tak naprawdę był ten demon?

Demony w świecie Gothic pochodzą z wymiaru mrocznego boga Beliara, który toczy wojnę ze swoim bratem Innosem. Ciekawym jest, że w drugiej części gry główny bohater pełni rolę strażnika równowagi i musi dopilnować, aby Beliar tej wojny nie wygrał. W pierwszej części jednak, gdy głównym antagonistą okazuje się właśnie Krushak, stawia mu czoło z zupełnie innych powodów. Ani on nie pełni wtedy roli wybrańca bogów, ani demon nie walczy w imieniu swojego pana. Można powiedzieć, że Krushak był dosyć samolubnym demonem, gdyż chodziło mu przede wszystkim o uwielbienie jego samego i trudno powiedzieć, czy zależało mu na przechyleniu szali w walce między bogami.

Magia Śniącego

W dawnej kolonii karnej na wyspie Khorinis część więźniów utworzyła bractwo, czczące tego demona. Nie uznawali jednak jego demonicznej natury, gdyż objawiał im się jako piękny bóg. Można więc im wybaczyć tę pomyłkę. Obdarował ich on magią umysłu, pozwalającą między innymi na usypianie albo przejmowanie kontroli nad czyjąś świadomości. Wśród magii śniącego ciekawym zaklęciem jest pirokineza, która bardzo przypomina magię ognia, charakterystyczną dla kapłanów Innosa. Działanie tego zaklęcia jest jednak bardzo drastyczne, gdyż ofiara przez cały czas jego trwania płonie, często ginąc w męczarniach.